RTL Klub, Comedy Central, Sport TV, AMC, TV Paprika. Ezeken az adókon biztosan futnak a független, szavazásra buzdító szpotok. A 2018-as országgyűlési választás kampányába - eddig szokatlan módon - a televíziós csatornák is beszálltak, hogy arra ösztönözzék nézőiket, éljenek alkotmányos jogukkal, és menjenek el szavazni. Nézzük, mivel próbálnak rávenni minket a voksolásra.
RTL Magyarország: Persze hogy szavazok!
A cég sajtóközleménye szerint "a választáson való részvételre ösztönző kisfilmeket sugároz társadalmi célú reklámként az RTL Magyarország március 16-tól április 7-ig. A kampányban ismert emberek vallanak a demokrácia iránti elkötelezettségükről és hívják fel a figyelmet a voksoláson való részvétel fontosságára."
A kezdeményezés oldalán az alábbi tizenhét híresség videója található meg: Nagy Ervin, Wunderlich József, Pataki Ágnes, Fluor Tomi, Ullmann Mónika, Kiss Ramóna, Kiss Attila (Csocsesz), Hegyi Barbara, Lengyel Tamás, Ember Márk, Hortobágyi T. Cirill, Fodor Zsóka, Szinetár Dóra, Várkonyi András, Iliász, Ónodi Eszter, Kulka János. A felsoroltak közül tizenegy látható összegyűjtve ebben a videóban.
Comedy Central: Nincs kedved elmenni szavazni?
A kampány két legviccesebb, szavazásra buzdító reklámját a humorcsatorna hozta össze. Gábor és Emőke bemutatásán keresztül Kovács András Péter és Bödőcs Tibor magyarázza el, miért ne hagyjuk, hogy mások döntsenek helyettünk.
A karakterek rendkívül kimunkáltak, a szpotok intelligensek, és természetesen a készítők kínosan ügyeltek a függetlenségre.
AMC Networks: Én biztosan szavazok!
A tévétársaság csatornáinak arcai is választási részvételre ösztönöznek.
A Sport TV-n Korda György, Vincze Ottó, Tőrös Balázs és Petur András a szakterületükről hozott példákkal bíztatnak mindenkit, hogy érdemes a saját kezünkbe venni a sorsunkat.
A TV Paprikán gasztrobloggerek kampányolnak a szavazás mellett. Havas Dóra ókori görög példán, Kapusi Gerti pedig a mákos bejgli készítésén keresztül vezeti le, miért megy el voksolni.
Az AMC-n és a Spektrumon játszott szpotban Thuróczy Szabolcs színész, műsorvezető azt mondja, "a szavazás napja az, amikor a politikusok reszketnek és félnek, és a nép nyugodt. Nagyon fontos nap az ember életében, ha demokrációban él." A reklám végén mindenkitől azt kéri, menjen el szavazni április 8-án.
Khetane és aHang: Ne add el a szavazatod!
A következő videók nem televíziós csatornákon jelennek meg, mégis úgy gondolom, itt a helyük, mert nagyon fontos üzenetük van. Cigány celebek, úgy mint Mohamed Fatima, Váradi Olasz és a Parno Graszt zenekar szólítja meg a romákat, hogy április 8-án - a Nemzetközi Roma Napon - menjenek el szavazni, és ne adják el szavazatukat. Bízzunk benne, hogy útmutatásaik el is jutnak a megszólítani kívánt szavazókhoz.
A kezdeményezés sajtóközleménye szerint "a magyarországi politikában szokás olcsón megvásárolható, kiszolgáltatott szavazókként tekinteni a mélyszegénységben élőkre. A Khetane és aHang közös kampánya ezzel szemben azt hangsúlyozza, hogy minden választópolgár szavazata ugyanannyit ér. Fontos, hogy mindenki külső kényszertől függetlenül döntsön arról, hogy kire szavaz. Egy demokratikus társadalomban a választók nem olcsó szavazatokat jelentenek a politikusoknak. Az aHang kampányoldal az állampolgári érdekérvényesítéshez kínál eszközöket. A platform hétköznapi embereket támogat abban, hogy tudatosan foglalkozzanak közügyekkel és vegyenek részt az ország jövőjéről szóló döntésekben. A Khetane célja a hátrányos helyzetű fiatalok segítése és mentorálása, a roma tradíciók és kulturális értékek ápolása."